📞 +420 722 222 075 | 📞 +420 607 162 598 | info@portamedica.cz

PortaMedica

Vstup na trh Zdravotnické prostředky Léčivé přípravky Klinická hodnocení Regulace a legislativa Úhrady a HTA Odborné vzdělávání Doplňky stravy Kosmetické přípravky

PortaMedica

Vstup na trh Zdravotnické prostředky Léčivé přípravky Klinická hodnocení Regulace a legislativa Úhrady a HTA Odborné vzdělávání Doplňky stravy Kosmetické přípravky

PortaMedica

Vstup na trh Zdravotnické prostředky Léčivé přípravky Klinická hodnocení Regulace a legislativa Úhrady a HTA Odborné vzdělávání Doplňky stravy Kosmetické přípravky

PortaMedica

Vstup na trh Zdravotnické prostředky Léčivé přípravky Klinická hodnocení Regulace a legislativa Úhrady a HTA Odborné vzdělávání Doplňky stravy Kosmetické přípravky

PortaMedica

Vstup na trh Zdravotnické prostředky Léčivé přípravky Klinická hodnocení Regulace a legislativa Úhrady a HTA Odborné vzdělávání Doplňky stravy Kosmetické přípravky


Aktuality

25. 8. 2018

Mgr. Irena Storová: Mrzí mě, že pár subjektů, které dělají nelegální reexport, poškozuje většinu slušných lékárníků

celý článek
24. 8. 2018

Naplnit evropská nařízení ohledně zdravotních prostředků zkomplikuje v Česku nedostatek odborníků

celý článek
21. 8. 2018

Je to politická hra před volbami, zaznívá na konto zdravotnických odborů, které vyhlásily stávkovou pohotovost kvůli platům

celý článek
13. 8. 2018

Proti emergentnímu systému brojí ti, kdo se bojí o zisky

celý článek
8. 8. 2018

Evropská nařízení omezí dostupnost nových i starších zdravotnických prostředků, varují odborníci

celý článek
25. 7. 2018

Plátci vítají nový způsob úhrad zdravotních pomůcek, bojí se ale nepředvídatelných dopadů do nákladů

celý článek
18. 7. 2018

Nová pravidla zdravotnické prostředky nezdraží, naopak pacienti ušetří

celý článek
11. 7. 2018

Ředitel VZP: Nepřijetí regulace úhrad zdravotních prostředků by přineslo růst nákladů o více než dvě miliardy

celý článek
9. 7. 2018

Petr Honěk na konci července skončí na pozici náměstka VZP

celý článek
29. 6. 2018

Ministr zdravotnictví uvedl do úřadu novou ředitelku Státního ústavu pro kontrolu léčiv

celý článek
20. 6. 2018

Návrh upravující úhrady zdravotních prostředků pacienti kvitují

celý článek
5. 6. 2018

Posledních 15 míst na konferenci

celý článek
23. 5. 2018

Konference Zdravotnické prostředky 2018 - aktuální vývoj české a evropské legislativy

celý článek
17. 5. 2018

Úhrada poukazových pomůcek v průhledném režimu

celý článek
4. 4. 2018

Sto dní Adama Vojtěcha: Ministr bilancoval a představil své další plány

celý článek
26. 3. 2018

Jakub Král: Nešťastná budoucnost evropského systému notifikovaných osob

celý článek
06. 3. 2018

Náměstek Vrubel: Spustíme lékový záznam a pomůžeme malým lékárnám. Musíme začít řešit vstup nových technologií do systému

celý článek
2. 3. 2018

Jak budeme platit zdravotnické prostředky?

celý článek
2. 3. 2018

Příprava budoucí úhradové regulace zdravotnických prostředků

celý článek
22. 2. 2018

Jak zvládnout krizový scénář regulace úhrad zdravotnických prostředků?

celý článek
6. 9. 2017

APO Letní škola

celý článek
17. 7. 2017

Postup zdravotních pojišťoven je soudně přezkoumatelný

celý článek
13. 6. 2017

Ústavní soud rozstřílel současný model stanovování úhrad zdravotnických prostředků

celý článek
8. 6. 2017

Workshop - Nařízení EU o zdravotnických prostředcích

celý článek
8. 6. 2017

Komentář k nálezu Ústavního soudu

celý článek
7. 6. 2017

ÚS zrušil současný model stanovování úhrad zdravotnických prostředků

celý článek
10. 5. 2017

Co přinesou nařízení EU o zdravotnických prostředcích pacientům?

celý článek
18. 4. 2017

Dopady přísnější regulace zdravotnických prostředků na český trh

celý článek
18. 4. 2017

Jak se projeví přísnější regulace zdravotnických prostředků v české legislativě?

celý článek
1. 2. 2017

Komentář k zákonu o zdravotnických prostředcích - již v prodeji

celý článek
01. 12. 2016

Ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík představil své priority

celý článek
25. 11. 2016

LRV odmítla zákon o neziskových nemocnicích

celý článek
10. 11. 2016

Seminář Aktuality v regulaci zdravotnických prostředků

celý článek
25. 10. 2016

Rozhovor pro ČRo k problematice změn úhrad inkontinenčních pomůcek

celý článek
06. 10. 2016

ÚS bude řešit sběr dat pacientů

celý článek
10. 09. 2016

Stanovisko SÚKL ke slovenským verzím návodů k použití ZP

celý článek
09. 09. 2016

Stanovisko SÚKL k odborné údržbě jednoduchých ZP

celý článek
09. 08. 2016

Sdělení SÚKL k dotazům v oblasti vigilance

celý článek
08. 08. 2016

Sdělení SÚKL ve věci povolování klinických zkoušek

celý článek
15. 06. 2016

Nová nařízení EU - Zdravotní výbor Evropského parlamentu

celý článek
13. 06. 2016

Pokyn ZP-22 k připomínkování (k povinnostem poskytovatelů ZS v oblasti používání ZP)

celý článek
26. 05. 2016

Hrozí, že klesne zájem o provádění klinických studií v ČR

celý článek
17. 05. 2016

ÚS znovu musí z podnětu senátorů řešit úhradovou vyhlášku

celý článek
22. 03. 2016

Správní řízení a notifikace zdravotnických prostředků

celý článek
09. 03. 2016

Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o zdravotních službách

celý článek
09. 03. 2016

Černé ovce - předváděcí akce

01. 02. 2016

Sdělení SÚKL k problematice registrací v RZPRO

celý článek
16. 12. 2015

Ústavní soud zamítl návrh skupiny senátorů na zrušení tzv. úhradové vyhlášky

celý článek
11. 12. 2015

Nová evropská nařízení v oblasti zdravotnických prostředků

celý článek
08. 12. 2015

Článek v MEDICAL TRIBUNE

celý článek
02. 12. 2015

Článek v E15

celý článek
18. 11. 2015

Seminář Praktická aplikace nového zákona o zdravotnických prostředcích

celý článek
04. 11. 2015

Konference Úhradová regulace léků a zdravotnických prostředků

celý článek
03. 11. 2015

Referenční ceny v nemocnicích zatím moc nefungují

celý článek
02. 11. 2015

Stanovisko k přípravkům určeným pro bělení zubů

celý článek
18. 10. 2015

Šest zákonů, které předloží ministerstvo zdravotnictví v roce 2016

celý článek
04. 09. 2015

ČVUT poskytla ministerstvu zdravotnictví systém na sledování nákupu ZP

celý článek
18. 08. 2015

Úhradová vyhláška u ÚS

celý článek
17. 07. 2015

Východiska pro novou právní regulaci úhrady ZP

celý článek
04. 07. 2015

Francie už neviní německou notifikovanou osobu v aféře s vadnými implantáty

celý článek
28. 06. 2015

Poslanci nakonec nechválili znovuzavedení nadstandardů u zdravotnických prostředků

celý článek
16. 06. 2015

Školení – Snadná práce v RZPRO

celý článek
21. 05. 2015

Seminář pro Fakultní nemocnici Olomouc

celý článek
01. 05. 2015

Zpřístupnění RZPRO veřejnosti

celý článek
28. 04. 2015

Seminář pro Krajskou nemocnici Liberec

celý článek
09.-10. 04. 2015

Dvoudenní workshop – Povinnosti podle zákona o zdravotnických prostředcích

01. 04. 2015

Účinnost nového zákona o zdravotnických prostředcích i prováděcích předpisů

17. a 31. 3. 2015

Interaktivní workshop – Příprava na novou legislativu zdravotnických prostředků

celý článek
19. 3. 2015

Ministerstvo zdravotnictví doplnilo své stanovisko k RZPRO

celý článek
18. 03. 2015

Workshop – Zákon o zdravotnických prostředcích a prováděcí předpisy IV

celý článek
12. 03. 2015

Konference CzechMed

celý článek
18. 02. 2015

Workshop – Zákon o zdravotnických prostředcích a prováděcí předpisy III

celý článek
05. 02. 2015

Konec meziresortního připomínkového řízení ke sběrné prováděcí vyhlášce

26. 01. 2015

Konec vnitřního připomínkového řízení ke sběrné prováděcí vyhlášce

24. 01. 2015

Vytvoření videokurzu – Kontrola dozorového orgánu u poskytovatele zdravotních služeb v oblasti zdravotnických prostředků

celý článek
20. 01. 2015

Workshop – Zákon o zdravotnických prostředcích a prováděcí předpisy II

celý článek
15. 01. 2015

Konec meziresortního připomínkového řízení k prováděcím nařízením vlády

08. 01. 2015

Vytvoření videokurzu – Nový zákon o zdravotnických prostředcích z pohledu poskytovatelů zdravotních služeb

celý článek
31. 12. 2014

Konec vnitřního připomínkového řízení k prováděcím nařízením vlády

16. 12. 2014

Konference – Nová regulace zdravotnických prostředků II (kapacita zaplněna)

celý článek
09. 12. 2014

Konference – Nová regulace zdravotnických prostředků I (kapacita zaplněna)

celý článek
08. 12. 2014

Konec vnitřního připomínkového řízení k vyhlášce o náhradách SÚKL

12. 11. 2014

Workshop – Zákon o zdravotnických prostředcích a prováděcí předpisy I

celý článek
21. 08. 2014

Vydání odborné publikace Farmaceutické právo

celý článek

Komentář k nálezu Ústavního soudu

8. 6. 2017

Dnes se uskutečnilo veřejné vyhlášení nálezu (Pl. ÚS 3/15) Ústavního soudu, který se zabýval návrhem senátorek a senátorů na zrušení části zákona o veřejném zdravotním pojištění, která zakotvuje institut ekonomicky nejméně náročné varianty zdravotnického prostředku hrazeného na poukaz a která dává zdravotním pojišťovnám kompetenci zjišťovat cenu takové varianty blíže nespecifikovaným průzkumem trhu.

Již ústní jednání jasně napovědělo, jakým směrem se ubírají úvahy soudců

Rozhodnutí ÚS se dalo do značné míry předjímat již na základě ústního jednání, které se uskutečnilo 10. 5. 2017. Zde jasně zaznělo z úst zástupců odborných společností a pacientů, že spolupráce se zdravotními pojišťovnami v oblasti úhradotvorby zdravotnických prostředků prakticky vůbec nefunguje a veškerá komunikace se odehrává prakticky až ex post, poté co vznikne problém v praxi, jenž je obvykle způsoben neodborným zásahem do stávajících úhrad zdravotnických prostředků. Dodavatelé pak na konkrétních příkladech doložili, že současné znění zákona je prakticky neaplikovatelné, neboť v obecném systému číselníků a metodik rozhodně nelze zohledňovat individuální kritéria jako je míra a závažnost zdravotního postižení konkrétního pacienta (nehledě na skutečnost, že zdravotnické prostředky na poukaz nejsou poskytovány pouze zdravotně postiženým osobám). Nakonec i zástupce Svazu zdravotních pojišťoven potvrdil, že současná praxe VZP mnohdy vede k tomu, že SZP nepřevezme její číselník beze změn a provede si vlastní úpravy, což v konečném důsledku vede k tomu, že o výši a podmínkách úhrady zdravotnického prostředku rozhoduje příslušnost daného pacienta ke konkrétní zdravotní pojišťovně.

Primárním problémem je neústavnost zákona, nikoli praxe pojišťoven

ÚS se zcela jednoznačně vyjádřil k otázce, zda jsou problémy posledních let způsobeny nevhodnou praxí zdravotních pojišťoven (primárně tedy VZP), anebo zda klíčový problém představuje samotný text zákona. ÚS konstatoval, že současná právní úprava je nekonkrétní a nepředvídatelná. Neobsahuje žádná procesní pravidla a věcná kritéria výše úhrady jsou vágní a vzájemně si odporující. Jak ze samotného nálezu ÚS, tak ze stručné tiskové zprávy ÚS jasně vyplývá, že předmětné rozhodnutí nemá za následek dílčí kosmetickou úpravu pravidel hry, nýbrž jde de facto o úplné zrušení současného modelu stanovování úhrad zdravotnických prostředků. Primárním problémem je tedy text zákona.

Nález logicky navazuje na předchozí judikaturu

Aktuální rozhodnutí ÚS vcelku logicky navazuje na předchozí judikaturu ÚS v oblasti úhrad z veřejného zdravotního pojištění. ÚS již opakovaně konstatoval, že podmínky a meze uplatňování ústavně garantovaného sociálního práva musí být konkrétně stanoveny na úrovni zákona. ÚS v minulosti např. neakceptoval rozhodování o úhradách léčivých přípravků prostřednictvím kategorizační komise, stejně negativně se postavil ke zužování nároku pacienta na úrovni vyhlášek. Není tedy překvapivé, že se nyní ÚS nesmířil s regulací úhrad zdravotnických prostředků, kde zákon neobsahuje žádná procesní a ani hmotněprávní pravidla a prakticky bez dalšího odkazuje na libovůli zdravotních pojišťoven. Tyto pak pravidla vytváří dle vlastní úvahy a podle interní potřeby je následně mění v průběhu „hry“. ÚS tak pouze zopakoval požadavek, že příslušná právní úprava musí obsahovat transparentní a předvídatelný proces, jakož i věcná kritéria pro stanovení výše úhrady, aby si mohl kdokoli relativně snadno ověřit, zda byla úhrada spočítána správně, anebo v rozporu se zákonem. To současná právní úprava prostě neumožňuje.

Co se má změnit?

Nutné změny lze rozdělit do dvou skupin. Odkladem zrušení napadených ustanovení na 31. 12. 2018 se ÚS zachoval velmi rozumně a konstruktivně, neboť vytvořil nadstandardní časový prostor pro přijetí nové komplexní právní úpravy, která bude splňovat kritéria transparentnosti, předvídatelnosti a bude respektovat tzv. výhradu zákona (omezení práva na bezplatnou zdravotní péči musí dostatečně konkrétně vyplývat přímo z textu zákona). Odklad také do značné míry eliminuje negativní ekonomické dopady do systému veřejného zdravotního pojištění.

MZ má nyní několik možností. V pomyslném šuplíku má sněmovní tisk 88, ze kterého ÚS opakovaně citoval a na který odkazoval. Výhodou tohoto materiálu je skutečnost, že na jeho přípravě se podílely všechny dotčené subjekty a odborná veřejnost jej akceptovala jako přijatelné řešení. Na stejném místě se nachází i návrh MZ z léta 2015. Alternativně lze připravit i zcela nový návrh. Klíčové však je, aby byla obnovena odborná diskuse za účasti všech dotčených stran (regulátoři, zdravotní pojišťovny, odborné společnosti, zástupci pacientů a dodavatelů). Bez vzájemného respektu a snahy o dosažení funkčního modelu ze všech stran, bude nový úkol MZ těžko splnitelný v potřebné kvalitě a termínu.

ÚS se taktéž vyjádřil i k nejbližší perspektivě, když jasně konstatoval, že zdravotní pojišťovny musí svou praxi přizpůsobit obsahu nálezu ÚS ihned. Musí tedy aplikovat napadená zákonná ustanovení tak, aby reflektovala požadavky ÚS na transparentnost, přezkoumatelnost a ochranu všech dotčených stran.

Dopad na nemocniční segment

V neposlední řadě ÚS poukázal na skutečnost, že praxe zdravotních pojišťoven v oblasti nemocničních zdravotnických prostředků, především u zvlášť účtovaného materiálu, trpí prakticky stejnými vadami jako u zdravotnických prostředků hrazených na poukaz. Nález ÚS tak má zjevný přesah i do této oblasti.

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Schovat
Porta Medica s.r.o.
Dlouhá 36
110 00 Praha 1 – Staré Město
info@portamedica.cz
+420 607 162 598
+420 722 222 075
GDPR | Cookies